Satsningsområder
I Storbakken Barnehage har vi gjort et bevisst valg på hvilke områder vi velger å ha ekstra fokus på i det pedagogiske arbeidet. Disse områdene har blitt valgt på bakgrunn av at de berører store deler av det øvrige pedagogiske arbeidet, og er i tråd med det vi tenker er ekstra viktig for barna basert på vårt pedagogiske grunnsyn.
Sosial Kompetanse
Storbakken barnehage har utarbeidet en egen progresjonsplan for sosial kompetanse. Vi har valgt å sette sammen mål fra omsorg, danning, lek og læring i en felles plan for å enkelt kunne gjennomføre og deretter å evaluere arbeidet. Hver enkelt avdeling tilpasser hvert mål til enkeltbarnet og barnegruppa.
Språk
På lik linje med sosial kompetanse har dette målet en progresjonsplan som baseres seg på Nyborgs modell for begrepsundervisning.
Mindre satsningsområder
Hopp
Vi jobber også aktivt med HOPP, som er helsefremmende oppvekst. I arbeidet med HOPP har vi tre punkter vi jobber ut ifra; fokus på godt kosthold, fokus på fysisk aktivitet, og fokus på kompetanseheving hos de ansatte.
"La mæ klare det sjøl"
Ansatte har fokus på hverdagssituasjoner der barna kan være delaktige og kan hjelpe til med egen kropp. Ved å sette fokus på barns iboende vilje til å klare selv samtidig som man legger til rette det fysiske miljøet, oppstår en vinn-vinn-situasjon. Målet er at barna får gode forutsetninger for utvikling og læring gjennom å klare mest mulig selv i alle situasjoner de er oppe i løpet av hverdagen i barnehagen, og de ansatte kan bedre sin egen helse ved å unngå belastninger.
ICDP
Kort fortalt så er ICDP en samspillsmetode hvor man lærer hvordan man på en best mulig måte kan kommunisere med sitt barn. Storbakken barnehage har to sertifiserte veileder innen ICDP, og tilbyr veiledning/kurs